diumenge, 13 de desembre del 2009

SEGUIMENT I EVOLUCIÓ DE LA WEBQUEST

Pel que fa als aspectes conceptuals de la PAC i a les nostres expectatives relacionades amb la WQ direm que en aquesta activitat el que s’ha pretès és que l’alumnat es conscienciï de la importància de conèixer altres realitats diferents a la pròpia com a primer pas cap al respecte mutu. Malgrat això, no estem defensant una visió particularista de les diferències. La finalitat no és únicament destacar les diferències interculturals, sinó trobar punts comuns que portin a la comprensió i la coneixença, així com superar l’etnocentrisme.
El treball proposat a la webquest no pretèn crear discussió sobre les creences d’algunes cultures, sinó fomentar el respecte cap a altres tradicions encara que no les compartim (sempre que no vulnerin els drets de les persones, clar està).
Tanmateix evitar el reduccionisme cultural que considera que les diferents cultures s’haurien de mantenir separades, l’ aculturació que és el procés permanent i global que implica canvis en les cultures originàries degudes al contacte (a vegades, degudes a la imposició) i l’assimilació que es defineix com la pèrdua d’identitat cultural d’un grup o una persona en adoptar els valors, creences o pràctiques d’una altra cultura.
Els fonaments i referents psicopedagògics de les WQ, tant explícits com implícits, els vam trobar bàsicament en les teories del processament de la informació; en els plantejaments constructivistes. Així mateix, enllacen amb les propostes de desenvolupament de competències, i de manera molt específica amb les competències informacionals o competències en el maneig de la informació, o sigui, amb les competències relacionades amb els processos de planificació (preparació o plantejament); accés (adquisició, recepció, recerca i recuperació, elaboració, creació?); maneig (gestió, processament, tractament, organització, interpretació, elaboració, revisió?), i ús (aplicació, expressió, presentació, comunicació, difusió, transferència?), d'informació.
La capacitat de plasmar conceptes teòrics mitjançant un recurs didàctic com és una WQ que integra l'ús de les TIC, i d'Internet, amb propostes pedagògiques actives, innovadores i motivadores i que, a més a més, connecta amb el mètode de treball per projectes; amb el de l'aprenentatge basat en preguntes, recerques o problemes; i la creació de bastides, entesos com les ajudes que el professorat posa a l'abast de l'alumnat perquè pugui avançar millor en els seus aprenentatges, i que facilitin la comprensió i l'atribució de significats a la informació, i la seva apropiació i internalització. De fet, el primer suport de les WQ és el seu propi concepte de «localització guiada d'informació» per la xarxa (l'alumnat no ha de buscar la informació, sinó que ha de seleccionar la més pertinent, d'entre les pàgines preseleccionades pel professorat, per a garantir la seva qualitat). El segon, és la tasca que els estudiants han de realitzar en col•laboració amb els seus companys i companyes i, per tant, en un entorn d'interacció entre iguals. Darrerament, és la proposta de producció de continguts per part de l'alumnat, pròpia dels plantejaments constructivistes; i és l'ús d'eines i recursos tecnològics. Idealment es proposa l'ús de tres tipus de bastides en les WQ: els de recepció, accés o entrada (que la WQ proposa que l'alumnat faci); els de transformació o gestió (destinats al maneig i gestió de la informació) i els processos cognitius associats (que faciliten la transformació en coneixement); i per últim els de producció, ús i aplicació o sortida (orientats al que l'alumnat produeix, comparteix i presenta).
La proposta d’activitat realitzada per al desenvolupament d’aquesta segona activitat d’avaluació contínua a través de l’entorn webquest, se situa dins del nivell bàsic o d’intercanvi de coneixement sobre les diverses cultures existents dins de l’àmbit d’aula on es portarà a terme l’activitat. En aquesta es pretén el coneixement de les diferents formes culturals i la comprensió de les especificitats, sense la qual no és possible el diàleg entre els diferents grups que conviuen una realitat escolar i social diversa. Aquest és un nivell proper a la multiculturalitat, és a dir, coexistència entre manifestacions culturals diverses amb un mínim d’interacció. Per tant l’acció desenvolupada a aquesta webquest es basa en una resposta concreta i merament d'intercanvi cultural. Ara bé, encara que aquest tipus d’activitats siguin necessàries per les raons anteriorment esmentades sinó s’acompanyem d’altres es corre el perill de què es desviï l'atenció a aspectes externs i superficials de les cultures, obviant i evitant el debat que hauria de generar-se, el veritable problema de fons, que és la crítica de les desigualtats per raons culturals.
És a dir, aquesta activitat plantejada haurà de ser concebuda com un inici per avançar en la negociació per superar conflictes ocasionats per la diferència de valors i caminar cap una posició de consens per crear un llenguatge cultural basat en el diàleg i comprensió.
Si parlem de les dificultats trobades, direm que van estar derivades de dos vertents diferents, d’una banda les aquelles relacionades del treball en grup, donat que, calia coordinació amb la resta de membres de l’equip i sabem que això és sempre difícil, ja que, tots tenim altres assignatures, treballs, família, etc... i no sempre és fàcil trobar un punt d’encontre.
D’altra banda, i pot ser, les dificultats més fastigoses, van ser les tècniques. La plataforma WebQuest on es troben allotjades totes les activitats, ens va resultar un poc antiquada i molt arcaica, els recursos tècnics que presenta pensem són no massa visuals i de difícil utilització en molts casos. A més a més, en prou ocasions el sistema no guardava els canvis que realitzaven en la nostra WQ o es perdien després d’un temps d’estar treballant. Recomanaria canviar de plataforma o migrar a una més actualitzada.
La valoració del treball en grup ha sigut satisfactòria, es vam repartir les tasques de la WQ per punts, de tal manera que cadascun de nosaltres feia un dels apartats d’aquesta. El problema és que per treballar així calia tenir la feina de l’altre abans de començar la pròpia donat que no són tasques independents i, per tant, depeníem dels ritmes de la resta de companys del grup per començar a treballar i publicar la informació en la WQ. Malgrat aquests problemes típics de coordinació i logística, la feina en grup ha sigut vàlida i pensem de prou bona qualitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada